Freitag, 18. November 2022, 09:00 - 16:00 iCal

Painting as a Model of Seeing and Thinking

Interrelations between Painting and Optical Science 1300-1600

Institut für Kunstgeschichte, Seminarraum 1
Spitalgasse 2, 1090 Wien

Konferenz


Weitere Termine

Samstag, 19. November 2022, 09:00 - 15:00

PROGRAM

 

FRIDAY, November 18, 2022

(Department of Art History, Seminar Room 1)

 

9:00: Welcome and Introduction

 

9:20–11:00: Session I

Moderation: Prof. Dr. Wolfram Pichler (Universität Wien)

 

Prof. Dr. Klaus Krüger (Freie Universität Berlin): Perspektivischer Schein. Giottos ästhetische Paradoxie

 

Prof. Dr. Michael Viktor Schwarz (Universität Wien): Giottos Perspektive

 

11.30–13:10: Session II

Moderation: Dr. des. Tanja Hinterholz (Universität Wien)

 

Prof. Dr. Lukas Madersbacher (Universität Innsbruck): Die Perspektivkonstruktion des Leon Battista Alberti. Theorie ohne Praxis?

 

Maja-Lisa Müller M.A. (Universität Bielefeld): Einbetten, Ausheben und Hindurchblicken. Die topologischen Bildoperationen der Intarsie als Bedingung der Perspektive.

 

14:00–15:40: Session III

Moderation: Dr. Stefan Albl (Universität Wien)

 

Dr. Janis Bell: Leonardo on the Optics of Light and Color

 

Dr. des Saskia C. Quené (University of California, Berkeley): Burning Mirrors and Radiating Surfaces: Depicting Light in the Quattrocento

 

 

SATURDAY, November 19, 2022

(Department of Art History, Seminar Room 1)

 

9:00–11:30: Session IV

Moderation: Ass.-Prof. Dr. Sandra Hindriks (Universität Wien)

 

Prof. Dr. Maximiliaan Martens and Mathijs Speecke M.A. (Ghent University): Jan Van Eyck and ›perspectiva‹ in the Late Medieval Low Countries

 

Dr. Heike Schlie (IMAREAL, Universität Salzburg): Jenseits von Empirie und geometrischer Regel: Perspektivbrüche als Ausrichtung des Sehens in der altniederländischen Malerei

 

Prof. Dr. Sven Dupré (Utrecht University): What Matters to Perspectiva: Art, Transparency, and Glass

 

12:15–14:45: Session V

Moderation: Prof. Dr. Raphael Rosenberg (Universität Wien)

 

Prof. Dr. A. Mark Smith (University of Missouri): Johannes Kepler and the Shift from ›Imagines‹ to ›Picturae‹.

 

Dr. Elisa Spataro (Bibliotheca Hertziana): Landscape Image-making: Optical Issues and Perspective Instruments between 16th and 17th Centuries

 

Pia Bornus M.A. (Universität zu Köln): Rivaling Senses. The Doubting Thomas and the Paragone between Touch and Sight

 

14:45–15:00: Closing remarks

 

--

 

For in-person or online participation please contact:

interrelations.kunstgeschichte@univie.ac.at

 

Conference website:

painting-seeing-thinking.univie.ac.at

 

Generously supported by the Faculty of Historical and Cultural Studies of the University of Vienna, the Kunsthistorisches Museum Wien and the Österreichische Forschungsgemeinschaft

 

Zur Webseite der Veranstaltung


Veranstalter

Ass.-Prof. Dr. Sandra Hindriks


Um Anmeldung wird gebeten


Kontakt

Sandra Hindriks
Institut für Kunstgeschichte
+43-1-4277-41428
sandra.hindriks@univie.ac.at